Evaluare clinică & Psihodiagnostic

Nu judeca floarea care întârzie să-nflorească. Privind mai atent, vei vedea că poate fi nevoie să-i schimbi mediul, nu esența

Cabinetul Individual de Psihologie Chirilă Andreea este autorizat de Colegiul Psihologilor din România (cod de înregistrare RUP 10B7279) și deține licențe de utilizare pentru o gamă variată de instrumente psihologice validate pe populația românească.

Evaluarea clinică și psihodiagnosticul sunt esențiale atunci când răspunsurile nu pot fi obținute doar prin observare directă, necesitând o investigare profundă a persoanei. De asemenea, aceste evaluări sunt folosite pentru a obține rezultate obiective ce pot fi prezentate diverselor instituții (ex: avize psihologice).

Instrumente Psihologice Utilizate:

Pentru Copii & Adolescenți:

  • Bateria ASEBA pentru evaluarea comportamentului copiilor (6-18 ani)

  • Chestionar de evaluare a strategiilor de învățare SMALSI (8-12 ani și 13-18 ani)

  • Chestionar de evaluare a simptomelor adolescentului ASI-4

  • Bateria de evaluare neuropsihologică NEPSY-II pentru copii (3-16 ani)

  • Scala Multidimensională de Anxietate pentru Copii MASC (8-19 ani)

  • Inventarul clinic pentru adolescenți Millon (13-19 ani)

  • Testul Apercepției pentru Copii T.A.C (3-10 ani)

Pentru Adulți:

  • Testul Apercepției Tematice T.A.T. (peste 14 ani)

  • Testul de Apercepție destinat persoanelor Vârstnice T.A.B. (peste 65 ani)

  • Inventarul clinic Multiaxial Millon – III (peste 18 ani)

Alte instrumente utilizate frecvent:

  • Chestionar de interese vocaționale JVIS (administrare online, pentru persoane peste 14 ani)

  • Test de inteligență IST (administrare online, pentru persoane peste 14 ani)

  • Inventar de personalitate BFQ (administrare online, pentru persoane peste 13 ani)

  • Teste proiective

  • Alte metode de evaluare nestandardizate

Obiectivele Evaluării Clinice:

Evaluarea Psihologică la Copii: Un Proces Adaptat

Evaluările copiilor diferă de cele ale adulților din mai multe motive. În primul rând, nevoia de evaluare aparține, de cele mai multe ori, adultului, copilul fiind mai puțin implicat în decizie.

Primul interviu cu părinții: În cazul copiilor, prima întâlnire pentru anamneză, detalierea problemei și obținerea tuturor datelor importante se realizează exclusiv cu părinții. Ei vor semna împreună contractul de prestări servicii psihologice și își vor da acordul pentru evaluare.

Scopurile interviului inițial cu părinții:

  • Colectarea de informații esențiale despre copil, familie și mediul său.

  • Obținerea consimțământului informat: Psihologii sunt obligați să obțină consimțământul informat înainte de a începe evaluarea sau tratamentul. În cazul părinților divorțați, este esențial să se obțină consimțământul părintelui care are custodia legală. Dacă custodia este împărțită, este necesară permisiunea ambilor părinți.

  • Stabilirea unei relații de colaborare și sprijin.

  • Culegerea informațiilor despre îngrijorările, așteptările și obiectivele părinților.

  • Evaluarea percepțiilor și sentimentelor parentale legate de problemele copilului.

  • Stabilirea unor obiective realiste pentru evaluare și intervenție.

  • Comunicarea cu părinții despre procedurile specifice ce vor fi utilizate.

  • Informarea părinților asupra naturii problemei copilului, prevalenței, prognozelor și posibilelor sale cauze (etiologii).

  • Evaluarea stării afective a părinților, a motivației pentru schimbare și a resurselor pentru a juca un rol activ în procesul schimbării.

  • Furnizarea unui raționament adecvat pentru intervențiile propuse.

Participarea Părinților: Este de dorit ca ambii părinți să fie prezenți la interviul inițial. Aceasta permite evaluatorului să afle opiniile fiecăruia și să observe gradul de acord și modul de comunicare verbală și nonverbală dintre ei. O excepție poate fi situația în care părinții sunt divorțați și nu au ajuns la un acord privind custodia copilului, caz în care vor veni separat.

Ședințele cu copilul: Abia după interviul inițial cu părinții încep ședințele individuale cu copilul (minim 3 ședințe). Numărul total de întâlniri va fi stabilit de psiholog, în funcție de ritmul copilului, complexitatea cazului și obiectivele specifice ale evaluării.

Notă Importantă privind Raportul de Evaluare:

În urma evaluării, se eliberează un raport scris confidențial care conține rezultatele și recomandările psihologului. Acesta va fi pus la dispoziția terților doar la solicitarea și cu acordul scris al părinților.

Valabilitate și Utilizare: Raportul este valabil pentru o perioadă de 30 de zile, fiind relevant doar pentru scopul solicitat și neputând fi generalizat pentru alte scopuri sau situații. Raportul de evaluare nu poate fi utilizat în instanță, în procesele de divorț și de stabilire a custodiei copilului. Pentru evaluarea psihologică a copilului este nevoie de acordul semnat din partea ambilor părinți.